LESS fasadtegel är en fördel även för muraren

Fasadtegel - EW0466 Kobber - LESS

Med 15% mindre råmaterial är fasadteglet LESS lättare än traditionellt fasadtegel. Det borde omedelbart vara en fördel för muraren som hanterar många kg fasadtegel varje dag. Men vad tycker murarna egentligen om att mura med vårt nya fasadtegel LESS? Kan de märka skillnad ute på själva byggplatsen?

Det bestämde vi oss för att undersöka och vände oss därför till murarna från företaget Hansen & Andersen ute på byggplatsen Søndre Ringvej 33A i Brøndby.

__________

Fasadtegel - EW0466 Kobber - LESS

Kan ni märka att fasadteglet väger mindre?

Det är lättare, och det känns så också. Det har betydelse för oss att den är lättare, för det blir ju många kilo om dagen, även om man måste använda lite mer murbruk. Jag tycker absolut att man kan märka att det är lättare.

Vår arbetare på byggplatsen måste också kunna märka skillnad. Om fasadteglet är 15 procent lättare, när han kör med 80 fasadtegelstenar, så blir det trots allt lite lägre vikt när han ska ha in ett helt parti. Det är bättre för honom i varje fall, det är helt säkert.

Är fasadteglet LESS lättare att mura med?

Ja, det är lättare att mura med. Du behöver inte heller trycka så hårt, för det finns hål, som murbruket trycks upp i. Jag tycker faktiskt att det är riktigt bra att mura med.

Fäster fasadteglet LESS bättre?

Det har vi svårt att bedöma och vi har inte heller provat att ta isär det ännu, så det är svårt att svara på. Det tror vi att det gör rent logiskt.

Upplever ni att man kan mura rent med fasadteglet LESS?

Vi har svårt att föreställa oss att det skulle skräpa ner mindre. Vi tror att det är ungefär samma sak som med ett traditionellt fasadtegel.

Har ni märkt några andra fördelar med det nya fasadteglet LESS?

Det är lättare för oss att knäcka det på mitten, för att det är hål i stenen och då bryts den där. Det är en väldigt stor fördel. Det är lättare att hugga fasadtegelstenarna och anpassa dem, när det är hål i. Nu har jag just murat pelarskiftet, det har varit väldigt bra att det finns hål. Det var det bra till.

Det har inte heller varit så hårt att skära. Det är en fördel att fasadteglet är lätt att skära, för det kan man känna av i axeln annars. Om en arbetare ska skära 100 stycken av de traditionella fasadtegelstenarna och det varannan gång inte fungerar, får han alltså ont i armbågen. Det bidrar också till förslitningar. Där kunde LESS mycket väl vara en stor fördel.

Vad tycker ni om att fasadteglet LESS bidrar till att skona miljön?

Man använder ju också en massa fossila bränslen för murbruk och till exempel cement. Har ni sett på hur positivt det är, när detta tas med i beräkningen? Det kan mycket väl hända att Wienerberger behöver bränna en mindre mängd, men om det även går åt mer cement och man vet att det är bland det som förorenar mest i hela världen, att göra cement. Men det är verkligen bra om man rent faktiskt kan spara CO2 trots de andra materialen som förorenar.

Redaktion: Ja, det går åt max. 5% mer murbruk när man murar med LESS - men det ger fortfarande totalt sett en CO2-besparing. Läs mer här.

Vilken slutsats drar ni om att mura med fasadteglet LESS?

Slutsatsen är att fasadteglet LESS är bättre på vissa punkter och på andra punkter är den detsamma som traditionellt fasadtegel. Det finns inga punkter där det är sämre. Och om det också är bra för miljön, så är det ju bara win-win.

LESS kampagnebilleder

Läs mer om vårt CO2-besparande fasadtegel LESS här och se fler spännande projekt där man också valt LESS för sitt byggande

__________

Grönt guldprojekt satsar stort på fasadteglet LESS

Med målet om DGNB Guld är kraven extra höga på ett nytt bostadsprojekt i danska Brøndby, där CASA just nu uppför 215 lägenheter på totalt 17 000 kvadratmeter.

Fick du vår bok om fasadtegel - 3-i-1 till arkitekten?

Där du hittar inspiration till mönstrat murverk - både med karaktär och särprägel.

Beställ bok om tegel