Tidiga åtgärder lyfter bostadsrätter från silver till guld

LESS - Søtoften

Nära sjö och natur bygger Skanderborg Andelsboligforening 57 nya bostäder i det danska kvarteret Søtoften, som enligt planen ska certifieras med DGNB Guld. GPP Arkitekter har, tillsammans med det resterande projektteamet, från början utarbetat en hållbarhetsstrategi där vår serie med CO2-besparande LESS fasadtegel garanterar viktiga poäng – och samtidigt skapar ett dynamiskt fasaduttryck med ljusa nyanser i samspel med betong och träbeklädnad.

Nära Lillesø i Skanderborg håller Skanderborg Andelsboligforening på att bygga två nya flerfamiljshus som öppnar dörrarna till totalt 57 bostäder år 2022. Den ena byggnaden blir på 3-4 våningar och omfattar utöver bostäderna en gemensam takterrass i söderläge, bottenvåning med parkering, förråd och allrum med kök. Den andra byggnaden är med bostäder på två våningar.

Geometri, materialval och byggprocess stod på spel

Från början var byggherrens ambition att uppnå DGNB Silver, men det visade sig att det faktiskt fanns potential till ännu mer. Det berättar Christina Toxværd, som är arkitekt cand.arch., DGNBkonsult och hållbarhetsledare hos GPP Arkitekter:

- Redan från början lade vi fram en hållbarhetsstrategi och kom snabbt fram till att vi med en rad tidiga och genomtänkta åtgärder kunde höja certifieringsnivån. Vi lyckades nå guld för förcertifieringen, och det förväntar vi oss även att uppnå när projektet slutligen ska certifieras.

- Vi arbetade bland annat med bostadsplanerna, som öppnade möjligheten för flexibla bostäder med goda brutto/netto-förhållanden med optimering av användbara ytor. Därutöver valde vi några hälsosamma och långtidshållbara material, och sist men inte minst tittade vi på hur vi kunde göra själva byggprocessen hållbar, fördjupar hon.

LESS säkerställer en fin fasad med stark poängskörd

Bland de materialval som har bidragit till viktiga DGNB-poäng till projektet ingår fasadernas tegel. Här konsulterade teamet tidigt med Wienerberger," berättar Christina Toxværd:

- Vi tittade på fasadtegel som primärt material då det är långtidshållbart och kan tillföra något riktigt bra i förhållande till certifiering. Vi ville ha ljust och gult fasadtegel som passade in i omgivningarna och gärna med färgspel, och tittade tillsammans med Wienerberger på de olika möjligheterna.

- Vi hittade snabbt rätt färg och fick då även reda på att vi kunde välja LESS i exakt samma färg. Vi kunde omedelbart se att det var en fördel. På det sättet uppnår vi samma robusthet, men med en bättre LCA-bedömning och det tillför ett stort värde till projektet. Nu är vi spända på att höra vad murarna säger om att arbeta med fasadtegel som är lättare än det vanliga teglet, lägger hon till.

"Vi har redan tittat på LESS till andra projekt, och det är helt klart en lösning vi har i tankarna när byggherrar vill ha en certifiering. Då kan vi lika gärna använda det."

Christina Toxværd, arkitekt cand.arch.,
DGNB-konsult och hållbarhetsledare hos GPP Arkitekter

Fasadtegel minskar CO2 -utsläpp

Den valda färgen heter EW2136 Light Coal LESS och kännetecknas av sin gula färg med vita nyanser och kolbränningar. På bostadsfasaderna på Søtoften spelar det ljusgula fasadteglet mot både betong och ljus träbeklädnad. Samtidigt har fasadteglet en reducerat CO2-utsläpp i produktionen på 60-80% jämfört med vanligt fasadtegel, tack vare en reducerad råvaruförbrukning samt bränning med biogas.

- Sammantaget innebär det att LESS även framöver kommer att finnas i tankarna hos GPP Arkitekter," understryker Christina Toxværd:

- Vi har redan tittat på LESS till andra projekt, och det är helt klart en lösning vi har i tankarna när byggherrar vill ha en certifiering. Då kan vi lika gärna använda det. Det är fantastiskt när byggherrar ställer gröna krav, och viupplever allt större efterfrågan på certifiering.

Projektnamn: Søtoften, Skanderborg, Danmark
Arkitekt: GPP Arkitekter
Totalentreprenör: Byggföretaget Paulsen
Byggherre:
Skanderborg Andelsboligforening
Certifiering:
DGNB Guld
Produkt(er):
 EW2136 Light Coal LESS
Färdigställt: 2022

LESS mursten

LESS

CO2-besparande fasadtegel för framtidens byggande

Bygg med LESS, vårt CO2-besparande sortiment av fasadtegel – och uppnå CO2-reduktion.

Genom att minska materialförbrukningen med 15% och bränna med certifierad biogas har vi minskat CO2-utsläppen i produktionen med 70-90%. CO2-besparingen i produktionen av LESS täcker fas A3 i EPD:n.

Fasadteglet har samma mått, kvalitet och uttryck som ett traditionellt danskt slaget fasadtegel och finns i många snygga färgvarianter.