Fasaderna på Kv. Äpplet skapar mönster och kontraster – trots samma fasadtegel

Fasadtegel - EW0309 Dyb Rød - Kvarter Äpplet, Sverige

Om du tar en promenad i Laholm kommer du snart att märka hur varmt tegeltraditionen ligger om stadens hjärta. Tegelbyggnader har byggts vägg i vägg under olika tidsåldrar och nu har de fått sällskap av ytterligare en – i form av Kvarteret Äpplet. Hit har Wienerberger levererat ett klassiskt rött fasadtegel, som tillsammans med en variation av fogkulörer och förbandstyper har skapat mönstrade fasader som passar Laholms karaktär till fullo.

I utkanten av Laholm hittar du Kv. Äpplet, två flerbostadshus med 35 hyresrätter samt gym och verksamhetslokaler på nedanvåningen. Byggnaden ägs av Wulkers Fastigheter och ARKKAS Arkitekter är arkitektkontoret som har ritat projektet.

Fastigheten ligger på väg in till Laholm, i ett av stadens mer centrala förortsområden. Men med hjälp av materialval och arkitektur kunde ARKKAS Arkitekter förmedla en förhöjd känsla av att kvarteret istället var en förlängning av stadens inre kärna. Bland annat valde man att klä huset i fasadtegel från Wienerberger, som murats med fyra olika förbandstyper och fogkulörer för att skapa både mönster och kontraster.

"Vi valde ett klassiskt rött fasadtegel från Wienerberger till hela byggnaden. Det murades sedan med vilt förband, stående stapelförband, liggande stapelförband och 2-skifts munkförband. Dessutom varierade vi mellan vita, antracitgrå, tegelrosa och vanliga gråa fogar. På så sätt kunde vi bygga en modern och lekfull byggnad med klassiska material."

Josefine Kastberg, arkitekt på ARKKAS Arkitekter

Klassiskt fasadtegel – modern byggnad

Men även om tanken var att smälta in bland stadens gamla tegelbyggnader, ville ARKKAS Arkitekter fortfarande sätta sin egen prägel på området. Därför valde man att kombinera det klassiska fasadteglet EW0309 Djup Röd med förbandstyper och fogkulörer i olika slag. På så sätt kunde de leka med fasaderna, utan att behöva byta tegelsten. Josefine Kastberg, ansvarig arkitekt på ARKKAS Arkitekter, berättar:

- Vi inspirerades av Laholm. Det är en tegelstad och det finns många speciella murverk inne i Laholm. Både från sent 1900-tal, och även från medeltiden. Det är helt enkelt en stad med lång tradition av att bygga med tegel, och särskilt det traditionella röda fasadteglet känns väldigt karaktäristiskt för Laholm. Den traditionen ville vi ta del av, men i en modernare tappning.

Hon fortsätter:

- Vi valde därför att leka med fogkulörer och förbandstyper istället för att byta fasadtegel. Vi valde ett klassiskt rött fasadtegel från Wienerberger till hela byggnaden. Det murades sedan med vilt förband, stående stapelförband, liggande stapelförband och 2-skifts munkförband. Dessutom varierade vi mellan vita, antracitgrå, tegelrosa och vanliga gråa fogar. På så sätt kunde vi bygga en modern och lekfull byggnad med klassiska material.

Fasadtegel: Hållbart och åldras med värdighet

Men det var inte bara det estetiska som lockade när det kom till valet av fasadtegel. Fastighetsägarna hade även ett önskemål om ett hyreshus som var enkelt att förvalta och skulle åldras vackert. Josefine Kastberg berättar:

- Wulkers ville att vi skulle bygga ett hus som håller länge och åldras bra. Därför letade vi efter material som var lättskötta, så att de även klarar framtidens krav. Fasadtegel kändes som ett mycket passande val. Vi var sedan på jakt efter en specifik röd kulör och vi hade flera prover, men landade till slut i den här tegelstenen från Wienerberger.

Gymkedjan Nordic Wellness öppnade sina dörrar på bottenvåningen den 1 september 2021 och successivt därefter började resterande hyresgäster flytta in. Josefine Kastberg avslutar:

- Det har varit ett mycket roligt och inspirerande projekt, där vi verkligen fick använda vår kreativitet för att skapa en livlig fasad med bara en tegelkulör. Vi är jättenöjda med resultatet och hur det röda fasadteglet kom till rätta, och det tror jag även är fallet för de nyinflyttade.

Lek med fasadtegel och fog

Det är A och O att fasaden matchar husets arkitektoniska uttryck. Det är därför det är viktigt att välja just rätt fasadtegel och fog. Det innebär att vara noggrann när man väljer färg, förband, variation och struktur – så att det passar husets stil. Det betonar Mikael Lorentzon, ansvarig säljare hos Wienerberger, som fortsätter:

- Fogarna utgör 20 procent av murverkets yta och det finns ett hav av möjligheter när det kommer till att välja fogfärg. Fogfärgen har stor påverkan på det färdiga murverket, något som verkligen påvisas vid Kvarteret Äpplet.

Han avslutar:

- Men om man inte har vägarna förbi Laholm och det nya hyreshuset så kan man alltid besöka våra showrooms i Malmö, Göteborg och Stockholm. Här hittar du ett stort sortiment tegel och fogstavar, och vi välkomnar arkitekter och kunder till att komma hit och experimentera och se hur fasadteglet ändrar karaktär med olika fogfärger.

Information om Kvarteret Äpplet

Projektets namn: Kvarteret Äpplet
Arkitekt: ARKKAS Arkitekter
Produkt: EW0309 Djup Röd
Färdigställt: 2021

Ett klassiskt rött slaget fasadtegel.

__________

Gratis: 3-i-1 till arkitekten om fasadtegel

En bok om fasadtegel med inspiration, kollektion och ritningsdel i en och samma bok.

Ladda ner den gratis här