För att byggnaden ska kännas naturlig i omgivningen valde White Arkitekter att klä husets fasader med ett mörkrött fasadtegel med rostfärgade nyanser, som är murat i vilt förband. Murverket är homogent, utan rörelsefogar eller konsoler. Till taket valde man skärmtegel från Wienerbergers serie URBAN, som ger byggnaden ett enhetligt och modernt uttryck. Samtidigt jobbade White Arkitekter bland annat med ett traditionellt gavelmotiv samt ett takfönster i nock, som båda ger ljus in i församlingssalen och smälter samman med den bredvidliggande gamla prästgården. Det är även ett av de attribut som gör att man läser in svenska kyrkan i arkitekturen. Rebecka Wijk, ansvarig arkitekt på White Arkitekter, berättar:
- Färgmässigt passar det mörkröda fasadteglet in i det befintliga Stångby, som är ett stationssamhälle med gamla 1900-talshus som präglas av en stark tegeltradition. Vi ville också att fasad och tak skulle hänga ihop och skapa en tydlig helhet, vilket det gör tack vare kombinationen av Wienerbergers fasadtegel och skärmtegel. Tillsammans med det branta taket signalerar även gavelns fönster med korsmotiv i fiberbetong att det är svenska kyrkans lokaler, men utan att kännas som en kyrka.
Hon fortsätter:
- Både material och form återspeglar en skånsk byggnadstradition, men med ett modernt uttryck. Att välja Wienerberger var enkelt eftersom vi tyckte att tegelstenen hade en så fin karaktär och att det passade in färgmässigt med skärmteglet. Det blev väldigt fint och vi gillar att fasaderna kombinerar det traditionella med något mer nutida.