Lisebergs upplevelsehotell: Fantasi och tegel möts

Brick: EW2136 Light Coal - EW2166 Sisteron - EW0409 Valmue | Liseberg Grand Curiosa Hotel, Göteborg

Byggandet av Liseberg Grand Curiosa Hotel, den första delen av Lisebergs expansionsplaner, är i gång för fullt. Tack vare det nära samarbetet mellan Liseberg, NCC och Wingårdh Arkitekter, har man kunnat utforma ett hotell utöver det vanliga. Här kommer fantasi och lekfullhet att ramas in av tre sorters fasadtegel från Wienerberger, som tillsammans skapar en fasad inspirerad av olika epoker samt Göteborgs historia.

Med utsikt över såväl Göteborg som Lisebergs skräckförtjusande åkattraktioner, håller ett spektakulärt hotell just nu på att växa fram. Liseberg Grand Curiosa Hotel lovar inte bara en bekväm övernattning, utan kommer även att erbjuda upplevelser för hela familjen – där lekfullhet och upptäckarlust står i centrum.

Wingårdhs har ritat och planerat hotellbyggnaden, i nära samarbete med Liseberg och NCC. Byggnaden skulle inspireras av Göteborgs historia, passa in i omgivningen och avspegla olika epoker – från nyklassicism till industrialism. Därför valde man att satsa på gedigna material, som bland annat tegel från Wienerberger – Nordens största leverantör av fasadtegel.

"Att bygga i tegel ligger först och främst rätt i tiden, men det matchar även vår vision. Vi har studerat historiska byggnader runtomkring i Göteborg, då vi vill respektera området och låta byggnaden ta plats utan att den ska kännas malplacerad. Med Wienerbergers fasadtegel har vi kunnat skapa en byggnad som passar in i Göteborg men samtidigt känns spektakulär och som något utöver det vanliga."

Sara Wernsten
Arkitekt på Wingårdhs

Att bygga i tegel: en trovärdig vision

Under hela processen har Liseberg haft en tydlig vision av att låta Göteborgs historia inspirera byggnaden. På Wingårdhs har man sedan jobbat för att översätta den visionen och omvandla den till en byggnad som inte bara fungerar i samspel med nöjesparken, utan även känns naturlig i den urbana stadsmiljön. Sara Wernsten, arkitekt på Wingårdhs, berättar:

- Hotellet hör lika mycket till staden som till nöjesparken. Byggnaden måste kännas trovärdig i miljön, då hotellet ligger på ett expansivt område i en central stadsdel. Det har varit viktigt att ge byggnaden en trovärdighet, och därför kändes det naturligt att använda gedigna material såsom tegel.

Vackert och hållbart med fasadtegel

Till Liseberg Grand Curiosa Hotel har Wienerberger levererat totalt 240 000 fasadtegel, vilket motsvarar en fasadyta på 3750 kvadratmeter. Hotellets fem flyglar kommer bland annat att bekläs med tegel i tre olika färgsättningar, för att skapa lekfullhet även i det estetiska uttrycket. Sara Wernsten förklarar:

- En av flyglarna har fått mer inspiration av de industriella fabriksområdena i Göteborg, där vi använder Wienerbergers rödmelerade tegel för att skapa slagna tegelvalv och pelare. Sedan har vi valt tegel i både gul och grå nyans till de resterande flyglarna, och vi har säckskurat tegel till sockelvåningen på en av flyglarna. Så med hjälp av de olika färgerna har vi kunnat förmedla tidsepokernas influenser, något som vi tror kommer att bli vackert i slutändan.

Hon kompletteras av Mikael Lorentzon, distriktsansvarig säljare hos Wienerberger, som avslutar:

- Idag pratar vi mycket om hållbart byggande och det gäller självklart i ett sådant här projekt. Ett hotell ska kunna stå kvar länge, och därför är en tegelfasad perfekt. Det klarar av ett tufft klimat utan att förlora utseendet och ger ett stabilt intryck. Dessutom är det, precis som det kommer att bli i det här fallet, väldigt snyggt. Vi ser fram emot att se det färdiga resultatet på Liseberg.

Med rutschkana från andra våningen rakt ner i lobbyn och familjerum med utsikt över Valkyria, kommer Lisebergskänslan att följa gästerna från incheckning till utcheckning. Bygget är i full gång, och hotellet beräknas slå upp sina portar lagom till Lisebergs 100-årsjubileum 2023.

Projektets namn: Liseberg Grand Curiosa Hotel

Arkitekt: Wingårdh Arkitekter
Produkt: EW2136 Light CoalEW2166 Sisteron och EW0409 Valmue
Oppført: 2021-2023

Beställ vår bok om fasadtegel - 'En tegelsten i taget'

Ett uppslagsverk med inspiration, kollektion och kunskap i en och samma bok – för arkitekten.

Én mursten ad gangen - bogen om mursten | Egernsund Wienerberger A/S

Behöver du hjälp att välja tegelprodukter?

Då är du välkommen att kontakta våra medarbetare, som står redo att ge dig rådgivning och inspiration.

LESS. CO2-besparande fasadtegel för framtidens byggande.

Genom att minska materialförbrukningen med 15% och bränna med certifierad biogas har vi minskat CO2-utsläppen i produktionen med 70-90%. CO2-besparingen i produktionen av LESS täcker fas A3 i EPD:n.

Campaign handmade bricks

Håll dig uppdaterad

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få senaste nytt om produkter, inspirerande projekt, dokumentation, återvinning, biologisk mångfald och mycket mer.