Fyra nya fasadtegel i familjen

Fasadtegel: EW2403 Gråklit - EW2286 Karmin - EW2438 White Bison - EW2137 Stenbjerg

Vi utökar vårt sortiment av fasadtegel med fyra nya slagna fasadtegel i samma familj som några av våra populära befintliga fasadtegel. De nya fasadteglen kan därför med fördel kombineras, liksom de kan användas ensamma.

Thy-serien utökas och tar oss tillbaka till naturen

Vårt sandfärgade fasadtegel EW2169 Cold Hawaii med vita och grå nyanser har snabbt blivit en bästsäljare. Färgerna är inspirerade av brusande vågor som slår in över sandstranden, och fasadteglet är också uppkallat efter surfarparadiset på den jyska västkusten i Danmark.

Nu utökar vi familjen med två nya fasadtegel i Thy-serien som naturligtvis också tar avstamp i havet och landskapet i Thy – ett område som The New York Times har framhävt på 2022-listan över de 52 platser i världen som är värda att upplevas, med sina ”stilla dyner, sammanflätade skogar och den närmast mytiska stormen.”

Gråklit - ett brungrått slaget fasadtegel med grå och mörkare nyanser. Gråklit är utvecklat med inspiration från dynlandskapet i Thy, från strandens sanddyner till inlandets dynhedar, där vegetationen kämpar med vattnet och vinden. Gråklit kan muras upp med såväl en ljus som en mörk fog.

Stenbjerg - ett sandfärgat slaget fasadtegel med vita och mörka nyanser. Stenbjerg är inspirerat av den danska västkustens breda strand, där sand och sten, drivtimmer, tång och strandråg skapar evigt föränderliga mönster.  Mura upp Stenbjerg med en ljus fog som matchar fasadteglets grundton.

EW2403 Gråklit

EW2137 Stenbjerg

"När vi utvecklar nya fasadtegel är det viktigt för oss att säkerställa både bredd och sammanhang i vårt sortiment. De fyra nya fasadtegel som vi nu lanserar är därför nära besläktade med befintligt fasadtegel, men har ändå sin egen unika särprägel och uttryck."

Rikke Ask
Arkitekt och Head of Product Management hos Wienerberger AB

Nytt rött fasadtegel tillför nostalgi

Med utgångspunkt från det traditionella röda fasadteglet - dock med en twist - har vi utvecklat ett nytt slaget fasadtegel. Karmin har ett naturligt harmoniskt uttryck, som kan användas både när man bygger i stor och liten skala.

Karmin kan med fördel kombineras med EW2294 Terracotta Coal och EW2284 Terracotta, som båda är röda slagna fasadtegel med vita nyanser.

Med sin varma djupa färgnyans tar Karmin oss tillbaka till det ursprungliga och väcker nostalgi med sin 70-talsmaterialitet anno 2022.

Ett rött slaget fasadtegel med vinröda nyanser. Karmin är elegant underspelat och de föränderliga färgnyanserna är både igenkännbara och överraskande. Mura upp Karmin med en ljus fog eller gå hela vägen med ton-i-ton-look och välj en röd matchande fog.

Läs mer om Karmin

Bison-serien tillför närhet med nytt brungrått fasadtegel

Våra brungrå fasadtegel EW2430 Bison och EW2436 Bison Coal är båda älskade klassiker i vårt produktprogram, som nu får sällskap av vårt nya fasadtegel White Bison.

Grundstenen Bison är vårt harmoniska brungrå fasadtegel som är känt för sina mjuka jordfärger. Bison Coal är en vidareutveckling som med sina kolbrännmärken ger det slagna fasadteglet ett varierat spel med fina mörkare kontraster.

Nu lanserar vi White Bison, som har fått en vit lerslöja. Det brungrå fasadteglet tillför närhet och ramar in det goda livet.

Alla tre fasadteglen i Bison-serien kan lätt kombineras med både mörka och ljusa eller varma och kalla färger och material. De är därför tre mycket användbara och allsidiga fasadtegel som kan kombineras både med varandra och med vårt övriga sortiment.

Ett brungrått slaget fasadtegel med vita och ljusa nyanser. White Bison är i samma familj som Bison och Bison Coal, men har fått en vit lerslöja. Färgspelet mellan den mörkare basen och den ljusa slöjan skapar ett avstämt dynamiskt uttryck.

Läs mer om White Bison

Beställ vår 3-i-1 till arkitekten

Inspiration, kollektion och ritningsdel i en och samma bok. Inspireras till murverk med mönster med en mängd färger, uttryck och nyanser av fasadtegel.

Beställ 3-i-1 till arkitekten

Fasadtegel till nybyggnation?

Behöver du en diskussionspartner när det gäller fasadtegel för nybyggnad och andra projekt med särskilda krav på färgspel och estetik?

Kontakta vår försäljningsavdelning här