Rik tegelhistorik inspirerar prisbelönt vårdboende i Askersund

Fasadtegel: EW0492 Lava | Smedsgården, Askersund

På uppdrag av Askersunds kommun och Länsgården Fastigheter AB fick Marge Arkitekter möjligheten att ta fram kommunens nya vård- och omsorgsboende Smedsgården, bestående av 98 lägenheter med fokus på hälsa och välmående. Byggnadens utformning stödjer de boende i vardagen och ger möjlighet för både ensamtid och social samvaro, samtidigt som de karakteristiska tegelfasaderna hämtar inspiration från regionens rika tegelhistoria.

Smedsgården är Askersunds kommuns nya vård- och omsorgsboende. Här bor och lever personer ett så normalt liv som möjligt, samtidigt som de har enkel tillgång till den hjälp som behövs – dygnet runt.

Marge Arkitekter fick i uppdrag att skapa ett större och samlat vårdboende i Askersund, som ska sitta som en skarv mellan vårdcentralen och bostadsområdet bredvid. För att skapa en vård- och omsorgsbyggnad utan institutionskänsla, som samtidigt känner koppling till omgivningen, valde man att bryta ner byggnaden i mindre volymer och ge fasaderna en rytm med fasadtegel och mönstermurning.

Till projektet har vi levererat vårt röda fasadtegel EW0492 Lava, som är ett rött slaget fasadtegel med spel i ljusare nyanser och kolmärken. Med sina diagonala brännmärken och nyanser från sprött rött till djupsvart bidrar Lava med karaktär och liv till det klassiska, röda murverket.

"Vi på Marge använder generellt mycket tegel, särskilt i projekt tillsammans med den här beställaren. De bygger för att äga och förvalta och då är det ofta fasadtegel som föredras tack vare de bra estetiska, miljömässiga och funktionella egenskaperna som materialet har."

Linda Björn
Arkitekt på Marge

Ett värdigt hem vinner prestigefyllt pris

Smedsgården har byggts som ett hem i första hand – och en vårdbyggnad i andra. Därför var det viktigt för Marge att skapa ett värdigt hem. Linda Björn, arkitekt på Marge, berättar:

- Vi vill att de boende ska känna att man bor i något fint. Därför är Smedsgården ganska påkostat, med mycket omsorg både interiört och exteriört. För de flesta kommer detta att vara det sista boendet man har och då är det viktigt att det är ett värdigt boende där byggnaden signalerar omsorg.

Hon kompletteras av kollegan Viktor Hagström, som säger:

- Vi har därför gjort 98 lägenheter med fokus på utblickar, hemtrevnad och möjlighet för både privatliv och social samvaro. Vi har skapat attraktiva slingor för rörelse, så att människor uppmuntras att röra på sig. Interiört har vi även tänkt på igenkänning och orienterbarhet genom att ge de 12 avdelningarna olika kulörsättningar, samt skapat värme och omsorg genom att ha många inslag av trä.

De flesta som flyttar till Smedsgården har ett omfattande behov där man behöver bo på en plats som har tillgång till vård och omsorg dygnet runt. Med hjälp av omsorgsfull arkitektur har bostäderna delats upp på ett smart sätt, där det öppna köket dessutom har förvandlats till varje avdelnings hjärta. Öppenheten i utformningen skapar också möjligheter för personer att hjälpa till och få en känsla av delaktighet. Det var just detta fokus på omsorg och boendemiljö som låg bakom vinsten av det prestigefyllda Vårdbyggnadspriset 2021.

Fasadtegel möter krav på miljö och energi

Under processen hade Marge högt ställda miljökrav att möta och Smedsgården har som resultat av detta arbete certifierats med Miljöbyggnad Silver. Samtidigt ställer målgruppen höga krav på inomhusklimatet, där materialval både interiört och exteriört kom i spel.

- Vi har tänkt mycket på klimat och inomhusmiljö, vilket både är viktigt för samhället i stort och för den målgrupp som boendet riktar sig mot. Det var viktigt för oss att de boende får flytta in i hälsofrämjande bostäder med mycket ljus, orienterbara interiörer och en bra temperatur både på sommaren och vintern, berättar Linda Björn och fortsätter:

- Vi har även tänkt på inomhusklimatet från det exteriöra perspektivet. Även om det inte är helmurade fasader får man ändå de tunga och tröga fasaderna som är fördelaktiga för inomhusklimatet och temperaturen genom att använda fasadtegel. Det känns tryggt att använda tegel i den här typen av hus.

Flera fördelar med fasadtegel

För en beställare som ska äga och förvalta sin fastighet är fasadtegel ett oslagbart materialval. Att det dessutom passar in bland husen runtomkring är självklart en bonus, vilket var fallet för Smedsgården.

- Vi på Marge använder generellt mycket tegel, särskilt i projekt tillsammans med den här beställaren. De bygger för att äga och förvalta och då är det ofta fasadtegel som föredras tack vare de bra estetiska, miljömässiga och funktionella egenskaperna som materialet har, säger Linda Björn.

Hon kompletteras av Viktor Hagström, som berättar:

- Det finns en hel del fin arkitektur med tegel häromkring och regionen har en rik tegelhistorik. Det ville vi knyta an till. Tillsammans med muraren jobbade vi fram ett koncept där det ljusa teglet är kopplingen genom hela byggnaden och gården, medan det röda signalerar att det är en avdelning. In mot gården har vi valt ett enklare förband så att det upplevs lugnare, sedan har vi lagt krutet på det utvändiga.

Fasader får liv tack vare mönstermurning och spännande hörn

Fasadtegel: EW0492 Lava | Smedsgården, Askersund

Redan tidigt i projekteringen tog Marge kontakt med muraren för att göra en inarbetad tegelprojektering. Tack vare god dialog kunde man tidigt landa i en välplanerad idé om att ha ett vilt förband utan mönster mot gården, medan man murade de utvändiga fasaderna i ett litet blixtmunkförband där mönstermurade nischar runt fönstren samt ett mönstermurverk som skapar en skugglek gör att fasaderna får liv. Viktor Hagström förklarar:

- Varje sten är ritad till precision och hela tiden handlar det om att skapa en rytm i fasaden. Vi är tacksamma över att det går att lyfta fram mönster med hjälp av fasadtegel, samtidigt som förbandet gör det enhetligt. Vi ville dock inte ha mönster på alla fasader, därför trycker vi mycket på nischerna kring fönstren och låter dem stå i fokus.

Han kompletteras av Linda Björn:

- Sedan ska vi inte glömma hörnen. På den mönstrade fasaden ska mönstret stå i fokus. Men på hörnen vid de släta fasaderna har vi skapat en slags taggning, där vi lekte med tanken av ett krackelerat hörn. Detta unika hörnarbete gav också en slags omsorg till fasaden, som även signalerar omsorgen som sker på insidan. Det finns något skört och bräckligt i det. Vi valde även att fläta de två olika tegelkulörerna på insidan av hörnen, där kulörerna möts, vilket också blev otroligt fint.

- Smedsgården är byggt på ett sätt som ska få tre målgrupper ska trivas: de boende, personalen och anhöriga. Vi är därför glada över att få ha varit med och skapat en fin och hälsosam miljö för alla parter, avslutar Linda Björn.

Information om Smedsgården

Projektets namn: Smedsgården
Arkitekt: Marge Arkitekter
Produkter: EW0492 Lava
Färdigställt: 2020

Upptäck vårt sortiment

Oavsett om du letar efter ett skärmtegel eller är nyfiken på våra fasadtegel så har vi tegelsorten för ditt nästa projekt. Klicka dig runt och samla inspiration.

Du hittar vårt sortiment här

På så sätt missar du inga spännande tips, nyheter eller projekt. Låt dig bli inspirerad och anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här

Rådgivning och inspiration

Fasadtegel är ett perfekt val av fasadmaterial till skolor och inlärningsmiljöer. Detta tack vare materialets hållbarhet, estetik och robusthet. Sitter du med ett skolprojekt och vill ha tips och råd? Kontakta oss!

Du hittar våra kontaktuppgifter här