Vi rustar upp med ännu en bra säljare till teamet

Wienerberger | Gustav Fors, distrikstansvarig säljare syd

Vi är glada att vi har fått ännu en bra medarbetare med i laget, som till och med redan känner väldigt väl till Wienerberger. Gustav Fors har nämligen de senaste åren arbetat som säljare i en av landets byggmarknadskedjor med fokus på material till fasaden. Nu tar han plats hos oss som distriktsansvarig säljare för södra Sverige.

Den 1 mars kunde vi säga välkommen till Gustav Fors. Framöver blir han ansvarig för både nya och befintliga kunder i Skåne, Blekinge och Småland.

Med en far som jobbat inom byggvaruhandeln med fokus på fasad under många år och en mor som är projektledare har det nog alltid legat i korten att också Gustav skulle hamna i byggbranschen.

De senaste sex åren har Gustav arbetat som säljare i flera av landets byggmarknadskedjor - senast hos Beijer Byggmaterial - Fasad & Betong. Här har han givit råd till murare och entreprenörer i både stora och små byggföretag om bland annat vårt fasadtegel och tegelprodukter. Det är därför långt ifrån okänd terräng att sälja fasadtegel till större byggprojekt.

Större inblick i arkitekters val av fasadtegel

Även om branschen är långt ifrån ny ser Gustav särskilt fram emot att bli en mer aktiv del av byggprojekten i södra Sverige och till kontakten med arkitekterna.

- Tegel är ett otroligt intressant material för att det håller så länge. Jag gläder mig åt samarbetet med de många skickliga arkitekter som har ett alldeles speciellt förhållande till uttryck, estetik och val av fasadtegel. Det blir intressant att få en större inblick i deras val av fasadtegel och de tankar som ligger bakom, så att jag kan ge de bästa råden, säger han.

Utöver att ge råd till arkitekter om fasadtegel och val av fasadtegel, får Gustav också ansvar för kontakten med och försäljningen till byggvaruhandeln i södra Sverige.

Fasadtegel: Blauwrood | Västra Park, Malmö

När arbetet materialiseras

Frågar man Gustav varför han sökte jobbet som distriktsansvarig säljare hos Wienerberger, får man flera svar:

- Jag är en stor beundrare av fasadtegel som fasadmaterial och anser att det är mycket roligare att sälja produkter som både du och alla andra rent fysiskt kan se. Den känsla det ger att ha varit involverad i ett byggprojekt som kommer att bestå i många hundra år är mycket speciell, berättar han och tillägger:

- Efter flera år som säljare för många byggvaruleverantörer blir det roligt att sitta internt och få möjlighet att förstärka mitt vetande och mina kunskaper om tegel. Dessutom är Wienerberger ett otroligt intressant företag som är framsynta i arbetet m ed produktutveckling och som går i bräschen när det gäller klimat och miljö.

Nyligen utnämndes Wienerberger till nummer 32 på ByggfaktaDOCU:s lista över de 98 hetaste leverantörerna 2021, baserat på de mest eftersökta leverantörerna i databasen på ByggfaktaDOCU.

En personlig fasadtegelfavorit

Produktsortimentet är till stor del redan välkänt för Gustav. Om han skulle välja ut sin egen personliga favorit bland våra många olika fasadtegel skulle valet falla på vårt handslagna fasadtegel Blauwrood

Det är ett vinrött fasadtegel med stor variation av violetta och rostfärgade nyanser. Särskilt de handslagna fasadteglen är trenden i byggbranschen just nu och bidrar med ursprunglighet och autenticitet till den moderna byggbranschen.

- Blauwrood är ett verkligt vackert fasadtegel med sitt rustika och råa uttryck. Det vinröda fasadteglet har de vackraste färgnyanserna. Och så ska jag faktiskt snart flytta in i en lägenhet i ett nybygge som är klätt med Blauwrood, så det kunde inte vara bättre, säger Gustav.

Till Västra Park vid Sjöporten i Malmö står White Arkitekter också bakom ett stort igångvarande projekt, där det vinröda handslagna fasadteglet Blauwrood ska pryda fasaden.

Privat bor Gustav i Västra Hamnen i Malmö. Fritiden tillbringar han gärna på läktaren på Eleda Stadion, där han hejar på favoritlaget Malmö FF. Tillsammans med sin familj har han också en segelbåt, som Gustav snart ska segla med till Spanien, där semestern ska tillbringas.

Showrooms för inspiration och rådgivning

Om du är intresserad av att få veta mer om Wienerberger, vårt sortiment eller bara vill träffa en av våra säljare för sparring och rådgivning, så är du även välkommen till ett av våra showrooms. Du hittar oss i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Du hittar också kontaktinformation till Gustav och resten av vårt team i Wienerberger Sverige här

Showroom

Fasadtegel: EW2445 Persa | Rhododendron Hus, Danmark

Behöver du ett bollplank?

Om du är intresserad av att veta mer om våra fasadtegel, skärmtegel eller helt enkelt vill experimentera med fogfärger och strukturer så är du varmt välkommen att besöka vårt showroom i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Klicka här för mer information

LESS. CO2-besparande fasadtegel för framtidens byggande

Genom att minska materialförbrukningen med 15% och bränna med certifierad biogas har vi minskat CO2-utsläppen i produktionen med 70-90%. CO2-besparingen i produktionen av LESS täcker fas A3 i EPD:n.

Så har vi skapat framtidens CO2-besparande fasadtegel.