Snart 10 år hos Wienerberger: Hälsa på Lennart Henneberg, vår erfarna arkitektrådgivare i Stockholm

Lennart Henneberg, Distriktsansvarig

För 9 år sedan började Lennart Henneberg hos oss på Wienerberger. Först tog han plats i teamet som distriktsansvarig säljare med ansvar för försäljning till såväl arkitekter som mindre murarföretag och återförsäljare i Stockholm. I dag jobbar han endast mot arkitekter och stora entreprenörföretag i området – ett jobb där både hans tidigare karriärerfarenhet samt hans snart tio år i företaget dagligen kommer väl till hands.

Under en vanlig dag träffar och samarbetar Lennart Henneberg med flertalet arkitekter och större entreprenörföretag som befinner sig i startfasen av ett projekt. När han först började på Wienerberger – för snart tio år sedan – jobbade han med både smått och stort. När vi sedan valde att sätta in extra resurser i Stockholmsdistriktet, fick Lennart gå över till att jobba renodlat mot stora aktörer och därmed ha ansvar över de stora projekten i området. Ett arbete som han själv uppskattar mycket:

- Jag tycker att det är en otroligt rolig utmaning att få vara med från idé till färdigt resultat. Att tillsammans med arkitekten och entreprenören få följa ett projekt från skiss till ett vackert område eller en välkomnande fasad är både utmanande och spännande och det ger enorm glädje, berättar Lennart Henneberg.

Från det interiöra till det exteriöra

Innan Lennart Henneberg blev en del av vårt team på Wienerberger jobbade han i många år med inredning. Och även om han i dag fokuserar på det exteriöra mer än det interiöra, finns det ändå vissa likheter i de två yrkena. Lennart Henneberg berättar:

- Att jobba med inredning och att jobba med fasadtegel skiljer sig så klart åt på många sätt. Men båda handlar om att skapa vackra miljöer. Dessutom jobbade jag mycket med färg tidigare och det är självklart något jag gör även idag. Att arbeta med färger passar mig väldigt bra även när det kommer till det utvändiga, eftersom jag gillar att laborera och skapa. Sedan är jag glad att jag fortfarande får möjlighet att vara en del av ett nordiskt setup här på Wienerberger, då jag i mitt tidigare yrke utbildade jag inredningsarkitekter i hela Norden. Att bibehålla närheten till de andra nordiska länderna är alltid positivt.

"Fasadtegel är klassiskt och om man ger fasaderna kärlek under designprocessen så står det sig bra genom alla trender. Det gör att ett område kan hålla i lång tid, vilket är otroligt inspirerande."

Lennart Henneberg
Distriktsansvarig säljare Stockholm

Fasadtegel bygger långvariga områden

Under Lennart Hennebergs tid hos oss har han varit involverad i alla möjliga projekt. Från skolor och sjukhus – till villor och lägenhetsområden:

- Det har blivit många projekt under åren, men det är fortfarande inspirerande att gå till jobbet varje dag. Jag tröttnar inte på mitt jobb, särskilt eftersom jag varje dag får vara med och skapa något nytt. Det som är så kul med tegel är att alla projekt som vi har varit med och tagit fram kan finnas kvar om 90–100 år. Så även i framtiden kan man åka runt och se mitt arbete. Fasadtegel är klassiskt och om man ger fasaderna kärlek under designprocessen så står det sig bra genom alla trender. Det gör att ett område kan hålla i lång tid, vilket är otroligt inspirerande, säger Lennart Henneberg.

Ett helt unikt miljöarbete

Något som Lennart Henneberg beskriver som sin favoritdel av dagen är att han får chansen att träffa så många intressanta människor – kreativa och skickliga kunder och arkitekter. Under dessa möten är han stolt över att kunna presentera Wienerbergers miljöarbete. Lennart Henneberg förklarar:

- Jag är 61 år gammal men ända sedan jag var liten har jag gillat djur och natur, och det rimmar bra med min stolthet över Wienerbergers miljöarbete. Hela vårt miljöarbete sticker ut från andra leverantörer i branschen och jag tror att kunderna märker hur engagerad jag är för detta när de träffar mig. Jag är en väldigt engagerad person som går på djupet när det kommer till lera. Det är en oslagbar produkt som jag mer än gärna säljer.

Han fortsätter:

- Framförallt är ju LESS en pärla i vårt sortiment. Den är helt unik. Tack vare vårt arbete med dematerialisering i produktionen av LESS-stenen går det åt 10 procent mindre material, vilket gör att fasadteglet går snabbare att bränna och torka. Dessutom är det en framtidsprodukt då man sparar så mycket på miljön. Inte nog med att den bränns på biogas, det är även en produkt som är betydligt lättare att transportera. En miljövinnare, helt enkelt.

Packhustegel – en stor favorit

Ett fasadtegel som går att få som just en LESS-variant är EW2216 Packhustegel. Detta fasadtegel är, om man frågar Lennart Henneberg, hans favorit för tillfället. Han berättar:

- Packhustegel har ett fantastiskt uttryck, med mycket liv och ett tydligt spel i bruna och svarta nyanser. Namnet Packhustegel, samt dess uttryck, är inspirerat av de gamla packhusen i de danska hamnstäderna. Jag är just nu i gång med ett stort projekt där man har använt just Packhustegel och det blir så himla snyggt.

Han avslutar:

- Men självklart är det svårt att välja bara en favorit. Efter tio år så har man ju jobbat med de flesta sorterna och jag kan säga att jag uppskattar varenda en på olika sätt. Det är ett underbart sortiment att jobba med.

Sitter du med ett projekt i Stockholm där du behöver rådgivning eller inspiration? Boka då en tid och träffa Lennart i vårt showroom i Stockholm.

Besök vårt showroom

Om du är intresserad av att veta mer om våra fasadtegel, skärmtegel eller helt enkelt vill experimentera med fogfärger och strukturer så är du varmt välkommen att besöka vårt showroom i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Klicka här för mer information

Upptäck vårt sortiment

Oavsett om du letar efter ett skärmtegel eller är nyfiken på våra fasadtegel så har vi tegelsorten för ditt nästa projekt. Klicka dig runt och samla inspiration.

Du hittar vårt sortiment här

Vårt hållbarhetsarbete

Våra produkter och system kan bidra till bra resultat vid miljöcertifiering av byggnader. Vi har dessutom lanserat ett dokumentationspaket som gör det enklare för arkitekter att samla all relevant produktdokumentation som ska användas i samband med en Miljöbyggnadscertifiering.

Upptäck det här