Samarbetet mellan entreprenör och leverantör – viktigare än någonsin

Brick: Antik Mocca - Antik Brunsvart struktur | Munktell Badet, Sweden

I byggbranschen har många företag en inköpsfilosofi som kretsar runt att pressa leverantörernas priser. Detta tankesätt håller dock på att förändras. I dag fokuserar fler aktörer i branschen i stället på att bygga upp långvariga samarbeten med sina leverantörer; samarbeten som kan gynna alla parter – inklusive slutkunden. Två företag som har skapat ett sådant samarbete är tegelgiganten Wienerberger och byggföretaget FRONT.

Goda samarbeten bär frukt. Men när det kommer till relationen mellan entreprenör och leverantör så har det länge handlat mer om priset än att bygga upp givande och långvariga samarbeten. Samarbeten som i det långa loppet faktiskt kan spara alla parter onödiga kostnader.

Det betonar tegeltillverkaren Wienerberger, som har som motto att inte bara vara en leverantör i mängden. I stället fokuserar de på att erbjuda hög expertis och en hjälpande hand genom hela byggprocessen, så att entreprenörerna inte bara får bra produkter – utan även nödvändig och uppskattad rådgivning. En byggentreprenör som länge har arbetat med Wienerberger är FRONT, som berättar att en god dialog mellan parterna är fördelaktig för både dem och slutkunden.

"Vi har märkt att ett bra samarbete med leverantörerna skapar möjligheter för att kapa kostnaderna och samtidigt få värdefull sparring och rådgivning på köpet. Det är en stor fördel för både oss och slutkunden. Det blir en win-win situation och det har vi med Wienerberger."

Niklas Karlsson
VD på FRONT

En win-win situation

FRONT startades 1963 och arbetar med fasader, där murning och puts utgör verksamhetens kärna. Under många år har de samarbetat med Wienerberger, och tillsammans har de två företagen kunnat erbjuda slutkunden något helt unikt. Niklas Karlsson, VD på FRONT, berättar:

- Att hitta rätt lösningar till ett projekt går inte att göra genom att endast kolla på priset, som man kanske gjort mer tidigare. Vi har märkt att ett bra samarbete med leverantörerna skapar möjligheter för att kapa kostnaderna och samtidigt få värdefull sparring och rådgivning på köpet. Det är en stor fördel för både oss och slutkunden. Det blir en win-win situation och det har vi med Wienerberger.

Han fortsätter:

- Ofta är det arkitekten som har en önskan eller tanke. Ibland vet de exakt vilken tegelsten de vill ha, och ibland vill de ha vår rekommendation. Tack vare vårt långvariga samarbete med Wienerberger kan vi tillsammans gå in och hitta de tegelstenar som är rätt i både pris och kvalitet. Det är som i alla relationer; när man har haft ett nära samarbete under lång tid så stärks det med tiden. Vi är en aktör som funnits länge, Wienerberger har funnits länge och därmed finns de banden.

Den nya inköpsfilosofin i byggbranschen är strategisk, långsiktig och kostnadsorienterad – i stället för att den som förr bara handlar om konkurrens och låga priser.

-  I dag ser man på hela värdekedjan och tillsammans kan entreprenörer som vi och leverantörer som Wienerberger hitta förbättringsmöjligheter som gynnar båda verksamheterna, och till syvende och sist även slutkunden, förklarar Niklas Karlsson.

Munktellbadet – vackert resultat tack vare god dialog

Hos Wienerberger handlar mycket av verksamheten om relationsbyggande och att upprätthålla goda relationer. Det är då de bra resultaten kommer, säger Wienerbergers försäljningschef Filip Davidsson och avslutar:

- Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda något extra till våra kunder, och även deras kunder i slutändan. Ett väldigt bra exempel på ett projekt där en välfungerande dialog ledde till ett fantastiskt resultat är Munktellbadet i Eskilstuna. Här var en annan leverantör föreskriven men tack vare vårt fina samarbete med FRONT, kunde vi påvisa fördelarna med att välja fasadtegel från oss i stället. Resultatet blev fantastiskt. Vi uppskattar alltid ett bra samarbete och rekommenderar alla leverantörer att verkligen se till att främja sina relationer, det gör mycket för slutresultatet.

Campaign handmade bricks
Upptäck vårt sortiment

Oavsett om du letar efter ett skärmtegel eller är nyfiken på våra fasadtegel så har vi tegelsorten för ditt nästa projekt. Klicka dig runt och samla inspiration.

Du hittar vårt sortiment här

Kontakta oss

Vill du bolla idéer till ditt nästa projekt, och hitta lösningar som främjar välbefinnandet? Kontakta då oss, vi står redo med råd och vägledning.

Du hittar våra kontaktuppgifter här

På så sätt missar du inga spännande tips, nyheter eller projekt. Låt dig bli inspirerad och anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här