Den ljusa tegelfasaden avspeglar färgerna i staden

Fasadtegel - EW0479 Sand - Holmestrand Brygge, Norge

Det ambitiösa bostadsprojektet Holmestrand Brygge skapar nya standarder för bostadsutveckling i Holmestrands centrum.

För att uppnå kvalitet och exklusivitet är fasaden på bostadskvarteret klädd med sandfärgat fasadtegel från Wienerberger, som passar bra in i omgivningarna. Vid fönsterpartierna har arkitekterna kombinerat vertikala reliefer och inklädning i trä för att skapa liv i fasaden.

Bostadsprojektet Holmestrand Brygge färdigställdes sommaren 2021 och ligger längs hamnpromenaden, mitt i staden Holmestrand. Med sina 76 bostäder har Holmestrand Brygge blivit ett lyckat projekt som kombinerar privata bostäder med offentliga näringslokaler och ett grönt uterum för lokalbefolkningen. Bostadskvarteret ligger idylliskt längs sjökanten och byggnadernas höjd och bredd är utformad för att ge så många som möjligt sjöutsikt och goda solförhållanden.

Det är Asplan Viak som har ritat bostadsprojektet på uppdrag av uppdragsgivaren och byggherren Uni-Kvartalet AS/Holmestrand utveckling.

Sandfärgad tegelfasad

Holmestrand Brygge har varit ett ambitiöst byggprojekt som haft fokus på kvalitet i alla led. Fasadtegel blev det föredragna fasadmaterialet för att det är ett robust och hållbart material som representerar hantverksmässig kvalitet och exklusivitet. Det var också viktigt att färgen på fasadteglet skulle passa väl in i området.

- Vi var på jakt efter en tegelfasad som gav ett ljusare och lättare alternativ till de rödaktiga byggnaderna i området. Dessutom har Holmestrands centrum en fjällvägg i bakgrunden, som ändrar färg beroende av väder och årstid. Ibland är fjällväggen grön och vid andra tillfällen är den gul och orange. Vi ville därför ha en tegelfärg som passade till de olika färgerna på fjällväggen och byggnaderna i området. Det ljusa fasadteglet vi till slut kom fram till speglar färgerna i staden på ett bra sätt, berättar Trine Malin Svensson, arkitekt hos Asplan Viak.

Till fasaden på Holmestrand Brygge har vi levererat ett fasadtegel som heter EW0479 Sand. Det är ett sandfärgat, slaget fasadtegel med ett försiktigt färgspel.

Fasadtegel är ett väldigt hållbart material som har mycket längre livslängd än många andra traditionella byggnadsmaterial. Tegelfasaden blir också bara vackrare med tiden och kräver inte nämnvärt med underhåll. Med lång hållbarhet och låga underhållskostnader är fasadtegel en solid lösning ur ett totalekonomiskt perspektiv.

© Egernsund Wienerberger AS | Holmestrand Utvikling | Arkitekt: Asplan Vlak

Kombinerar beklädnad i trä och vertikalt fasadtegel

Utöver den ljusa tegelfasaden har bostadskvarteret inslag av beklädnad i trä, utkragande balkonger och hörnfönster utan hörnstolpar. Vid fönstren har arkitekterna kombinerat vertikalt fasadtegel med vertikal inklädning i trä för att skapa liv i fasaden.

Tegelfasaden består också av markerade horisontella band i de stående skiften.

- Stående skift längs taklist och tegelbjälkar med en liten skugga horisontellt är detaljer som utgör exklusivitet och ger bygget extra spel. Vi är väldigt nöjda med resultatet och imponerade över murarbetet som utförts av Tveiten & Riis. Det var hög kvalitet på murarbetet avslutar Svensson.

Information om projektet

Projektets namn: Holmestrand Brygge
Arkitekt: Asplan Viak
Fasadtegel: EW0479 Sand
Uppfört: 2021

Danish Facade Brick W 479 Sand

Fasadtegel:
EW0479 Sand

Gratis: 3-i-1 till arkitekten om fasadtegel

En bok om fasadtegel med inspiration, kollektion och ritningsdel i en och samma bok.

Ladda ner den gratis här

Kontaks oss

Vill du bolla idéer till ditt nästa projekt, och hitta lösningar som främjar välbefinnandet? Kontakta då oss, vi står redo med råd och vägledning.

Du hittar våra kontaktuppgifter här.

På så sätt missar du inga spännande tips, nyheter eller projekt. Låt dig bli inspirerad och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här

Anmäl dig här