En serie med uttrycksfullt och rustikt handslaget fasadtegel

Thorn-serien

Det handslagna fasadteglet med det rustika och råa uttrycket blir allt populärare inom byggbranschen. Det rustika fasadteglet är ett upplagt val på grund av dess struktur, och det passar in i materialtrenden som pekar mot det eftertraktade, ärliga uttrycket i naturmaterial. Låt dig inspireras av vår serie med handslaget fasadtegel, som med fördel kan kombineras och som ger rika möjligheter att skapa ett unikt uttryck.

Det handslagna fasadteglet bidrar med ursprunglighet och autenticitet till moderna byggprojekt och ingår i den fasadtegeltendens vi spår för 2022 och de kommande åren, när vi ser på efterfrågan från landets arkitektkontor.

Vårt sortiment av handslaget fasadtegel bidrar med en stor grad av variation, både när det gäller färger och spel, från det röda fasadteglet med violetta nyanser och gyllene fasadtegel med grönaktiga nyanser till de gråaktiga och brunsvarta färgtonerna. Det ger ett hav av olika valmöjligheter som gör det möjligt att välja precis det uttryck som materialiserar dina idéer och visioner.

Handslaget fasadtegel med släktskap och kontrast

Bland våra populära handslagna och sandade fasadtegel hittar du bland annat Blauwrood, Veldbrons, Bronsgroen och Vigoroso, som alla är tillverkade på vårt tegelverk Thorn i Holland.

För att kunna ge våra kunder det bredaste och vackraste sortimentet av handslaget fasadtegel har vi skapat Kronløb, Havholm och Sundkrog. De har alla kommit till genom blådämpning av befintligt handslaget fasadtegel och på så sätt har grundstenen Veldbrons förvandlats till Havholm, Bronsgroen har blivit Kronløb och Blauwrood har transformerats till Sundkrog.

«« Grundstenen Veldbrons förvandlats till Havholm »»

_______________

«« Bronsgroen har
blivit Kronløb »»

_______________

«« Blauwrood har
transformerats till Sundkrog »»

Det handslagna fasadteglet kan därför kombineras med avseende på både släktskap och kontrast, beroende på vilket uttryck du vill ha. Gemensamt för allt vårt handslagna fasadtegel är dess naturliga, rustika uttryck och rika färgspel.

White Arkitekter har lekt mycket med uttrycket på byggprojektet Västra Park, Sjöporten, i Malmö, där vårt vinröda handslagna fasadtegel Blauwrood kombineras med vårt skärmtegel URBAN i två olika varianter. Kombinationen ger en dynamisk fasad med stor kontrast.

Det handslagna fasadteglet kan kombineras med avseende på både släktskap och kontrast, beroende på vilket uttryck du vill ha.

Nyanser av grått fasadtegel fulländar sortimentet

Det blådämpade handslagna fasadteglet fulländar sortimentet med de gråaktiga och brunsvarta tonerna.

Kronløb är ett raffinerat ljusgrått fasadtegel med vita och grönaktiga nyanser. Havholm har ett harmoniskt färgspel i varma ljusgrå och gråbruna nyanser, kontrasterade med mörkare kolfläckar. I den mörka änden av färgskalan finns Sundkrog med sin varma brunsvarta färg med enstaka eleganta violetta nyanser.

Allt vårt handslagna fasadtegel har dessutom fyra ytor, så att du kan vända fasadteglet precis som du vill. Det ger fler möjligheter, eftersom det ofta finns en ljus och en mörk sida.

Bland hörnstenarna av handslaget fasadtegel finns Vigoroso, som är en vacker övergång till de tre blådämpade handslagna fasadteglen.

Det är ett uttrycksfullt gråaktigt fasadtegel, som vackert matchar de ljusa och mörka fasadteglen med sina vita och bruna nyanser. I sig är det ett fasadtegel som skiljer sig från mängden, men Vigoroso är också, med sitt dramatiska spel, en slags hybrid, som binder samman alla de grådämpade fasadteglen.

Allt vårt handslagna fasadtegel har fyra ytor, så att du kan vända fasadteglet precis som du vill. Det ger fler möjligheter, eftersom det ofta finns en ljus och en mörk sida.

Skapa unikt uttryck med fogvalet

De uttrycksfulla och spräckliga handslagna fasadteglen bjuder också in till ett aktivt val av fog. Är det det ljusa eller det mörka som ska framhävas eller tonas ner? Det ger återigen rika möjligheter att skapa ett unikt uttryck, liksom du har möjlighet att skapa stor variation på fasaden genom att kombinera det ljusa och det mörka.

Det röda handslagna fasadteglet Veldbrons är med sina brända, violetta och rostfärgade nyanser, ett allsidigt levande och uttrycksfullt fasadtegel, som fungerar riktigt bra uppmurat med en ljus fog för ett skandinaviskt uttryck, eller med en mörk fog som skapar ett vackert, dramatiskt uttryck.

Det ljusa och gyllene handslagna fasadteglet Bronsgroen har ett modigt färgspel och fungerar bäst med en ljus fog.

Om du vill ha ett kompakt monolitiskt uttryck kan det blådämpade handslagna fasadteglet Sundkrog med fördel muras upp med en mörk, skrapad fog.

Det handslagna fasadteglet Vigoroso har både det ljusa och det mycket mörka i sig, så här kan man verkligen leka med fogval och antingen matcha med en mycket ljus spröd fog eller en stram och mörk fog.

I vår HusDesigner kan du själv leka med uttrycket för ditt byggprojekt och kombinera vårt fasadtegel med upp till 10 olika fogfärger.

Lek med fasadtegel i HusDesigner

Upplev den stora skillnaden i murverket - om du väljer en ljus eller mörk fog.

Visuellt kan man tro att det är två olika stenar.

Prova här

Fasadtegel - EW3780 Kronløb - Kronløbsøen
Gillar du handslaget fasadtegel?

Vårt handslagna fasadtegel bidrar med stor variation i både färger och spel och kan med fördel kombineras utifrån en önskan om släktskap eller kontrast.

Se sortimentet

Fasadtegel till nybyggnation?

Behöver du en diskussionspartner när det gäller fasadtegel för nybyggnad och andra projekt med särskilda krav på färgspel och estetik?

Kontakta vår försäljningsavdelning här